Fogágybetegség kezelés

A fogínysorvadás vagy fogágybetegség egy olyan alattomosan, sokszor  szinte tünetek nélkül kialakuló betegség, amely akár meglévő fogaink elvesztéséhez is vezethet.

Az időben történő felismeréssel azonban a káros folyamatok megállíthatók és sok esetben vissza is fordíthatók . Figyeljen tehát az árulkodó jelekre és ha a tüneteket magán is tapasztalja, akkor késedelem nélkül forduljon felkészült szakemberhez.

Árulkodó jelek:
  1. Tapintásra is fájdalmas vagy érzékeny íny
  2. Vörös, gyulladt íny
  3. Egy átlagos fogmosás alkalmával vagy akár külső fizikai hatás nélkül is vérző íny
  4. A visszahúzódó íny, amely láthatóvá teszi a fognyaki részt vagy a koronák fém vázát (ez fogszorítás tünete is lehet)
  5. Esetleg gennyes tasakok megjelenése az ínyen
  6. Apró rések (tasakok) az íny és a fog között
  7. Fogmosás után is kellemetlen lehelet
  8. A fogak között megjelenő rések
  9. A fogak elmozdulása az eredeti pozíciójukból ( ez izomdiszfunkció következménye is lehet)

A képgalériában egy súlyos fogágybetegség és nem megfelelő szájhigiéne megoldását láthatja. Kattintson!

A látszólag reménytelen helyzet ellenére a kezelés végén az íny gyulladásmentes, halvány rózsaszínű lett.
A fogágy még sokáig tudja hordozni a benne lévő fogakat.

Mozgó fogak

A fogágybetegség egyik olyan tünete, amely hamar feltűnik pácienseinknek. A fogak mozgathatóvá válása, esetleg elmozdulása felhívja a figyelmet a mélyben zajló folyamatokra.

Rendelőnk nagy tapasztalattal rendelkezik a mozgó fogak visszaerősítésében, a fogágybetegség kezelésében és a gyógyult állapot megőrzésében.

Mi a fogágy?

Fogágynak nevezzük a fog tartószerkezetét, a fogakat körülvevő ínyt és csontot.  Ha a fogágy egészséges, abban az esetben az íny gyulladásmentes, rózsaszín, a fogak közötti íny csúcsos, a fogak mellett zseb, tasak nem mérhető az erre a célra alkalmas speciális kis mérőpálcával (szondával).

A fogágybetegség  az egyik fő oka a fogak elvesztésének a szuvasodás mellett. Magyarországon a népesség 80%-a! érintett valamilyen mértékben.

Hogyan alakul ki a fogágybetegség?

Ha a nem megfelelő szájhigiéne mellett a kórokozó baktériumok túlsúlyba kerülnek, akkor alakulhat ki az ún. fogágybetegség (parodontitis). Ez egy hosszú folyamat vége. Kezdetben fogkő halmozódik fel az íny mentén, ami sokszor nem áll meg az ínyszélnél, hanem behatol alá is ,tasakok kialakulását eredményezve a fog és az íny között. A tasakok mélyén található baktériumok miatt, a folyamatosan fennálló gyulladás következtében csontpusztulás lép fel, a fogak meglazulnak.
A fogágybetegség kialakulásához hozzájárulhat még:

1. Stresszes életvitel
  2.  Hormonális megbetegedések
  3.  Hibásan elkészített tömések, fogpótlások
  4.  Allergiás reakció kialakulása készített fogpótlásra
  5.  Terhesség alatti vagy pubertáskori hormonváltozások
  6.  Vitamin ( C, B3) és fehérjehiányos táplálkozás
  7.  Vérnyomáscsökkentők, szívbetegségre használt gyógyszerek
  8.  Epilepszia kezelésére használt gyógyszerek

A fogágybetegség kezelése
  1.  Mindenekelőtt fel kell deríteni az okokat.Ehhez képalkotó eljárások segítségét is igénybe vesszük (röntgen vagy CBCT).
    Ezt követheti a komplex terápia, ami sokszor hónapokig eltarthat és komoly együttműködést igényel a páciensek részéről.
  2. A fogkövek eltávolítása az íny felett és alatt is, a gyökérfelszínről, hisz a mély tasakokban sok kórokozó él. Ezek méreganyagai átitatják a gyökérfelszínt. Amikor csak a fogakat tisztítjuk le, de a fertőzött gyökérfelszínt nem, az íny nem képes visszatapadni a gyökérre, pedig ez nélkülözhetetlen a fogágybetegség megállítása érdekében.  Emiatt el kell távolítani a gyökerek felszíni rétegét (kb. 0,2 mm), amely át van itatva a bakteriális mérgekkel.
  3. Zárt kürettázs
    A kialakult gyulladt tasakok mélysége/mérete határozza meg az eltávolítás módját. Ha ez még nem haladja meg az 5 mm-t, akkor helyi érzéstelenítésben az ultrahangos fogkőlevétel mellett kézi műszerekkel gyökérfelszín-simítást, azaz ún. zárt kürettázst végzünk. Ezt a szájhigiénikus végzi több lépésben. Általában négy alkalomra bontva  érzéstelenítésben. Kézi műszereket használ a művelethez. Egy negyed ellátása (jobb felső, bal felső, bal alsó és jobb alsó fogak)  kb 80-90 percet vesz igénybe.
  4. Nyílt kürettázs
    Ha a tasakmélység már meghaladja az 5 mm-t műtéti feltárással kombinálva végezhető el a fog gyökerének tisztítása. Ezt nyílt kürettázsnak nevezzük. Ilyenkor helyi érzéstelenítésben lefejtjük az ínyt az érintett területeken, hogy a mélyebb csonttasakok jobban hozzáférhetőek legyenek, mert a teljes tisztítás csak így lehetséges. Ekkor még van esély arra, a fogágybetegség ne haladjon tovább és ne okozzon következményes fogvesztést.
  5. A zárt vagy nyílt kürettázst célzott antibiotikumos terápiával egészítjük ki, amennyiben a fog körüli tasakok mélyéből nyert baktériumok speciális géntesztje ezt indokolja.
  6. A mozgó fogakat  sínezzük a gyógyulás időszakára.
  7. A korrekt szájhigiéne elengedhetetlen az állapot megőrzése szempontjából, ezért külön szájhigiénés programot dolgoztunk ki pácienseink számára.

Korunk népbetegsége a fogágybetegség.
A lakosság 80%-a érintett valamilyen mértékben!
Az esetek túlnyomó többségében ahogy fentebb már említettük, a nem megfelelő szájhigiéne, a fogkő és lepedék áll a fogakat tartó csontos fogágy elsorvadása mögött. A gondok sokszor betegeink figyelmét elkerülve válnak oly súlyossá, hogy csak a hirtelen meglazult fogak hívják fel figyelmüket a bajra.
A fogorvoslás modern módszereivel pl.: a szálerősítéses merevítéssel lehetőség van a mozgó fogak visszaerősítésére.

Ha észrevette, hogy mozognak vagy elvándorolnak a fogai, azonnal keressen minket!
Az időben érkező segítség megmentheti a fogait.

Várjuk véleményét, kérdéseit és bejelentkezését.

Elérhetőségeink:

Telefon: +361/214-3551