Gyökérkezelés

Mi a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés a fog belsejének a kezelése, amikor az begyullad, megfertőződik vagy a fog elhal. Ez napjainkban az egyik leggyakrabban végzett fogmegtartó kezelés.

A gyökérkezelés megértéséhez hasznos megismerni a fog felépítését. A fog belsejében, a fehér nagyon kemény fogzománc (enamel) és a kevésbé kemény dentin réteg alatt található egy lágy szövet, a fogbél vagy pulpa. A pulpa vérereket, idegeket és kötőszövetet tartalmaz, a fog koronai részétől a gyökér végéig terjed. Fontos a fog növekedéséhez és -fejlődéséhez. A teljes egészében kifejlődött fog pulpa nélkül is a szájban maradhat, mert a környező csontszövet a továbbiakban megtartja.

Mikor kell számítanom gyökérkezelésre?

A csillapíthatatlan fogfájdalom általában a fogbél gyulladás összetéveszthetetlen jele. Ilyenkor azonnal orvoshoz kell fordulni!

Oka többféle lehet. Nagyon mély szuvasodás, amitől befertőződik a pulpa, kémiai vagy hőhatás, baleseti sérülések éppúgy okozhatják a pulpa gyulladását vagy a fog elhalását, mint a fogszorításból eredő hosszanti repedés.

Hogyan történik a kezelés?

Az első lépés a röntgen vagy CT után az érzéstelenítés. Ez néha szinte lehetetlen, mert a fog körüli esetleg gyulladt csontszövetben annyira "kihígul" az érzéstelenítő hatása, hogy nem érzéstelenedik el a fog. Számos beteg érkezett már hozzánk utolsó mentsvárként emiatt. Nekünk ugyanis van egy olyan érzéstelenítő készülékünk, amivel közvetlenül a gyökércsúcshoz, az ideg belépési helyéhez lehet juttatni az érzéstelenítőt, így az rögtön blokkolni tudja a fájdalmat. Bővebben: fájdalommentes kezelések

Quicksleeperrel még a gyulladt fog is biztonságosan bezsibbasztható.

Ezt követően kifúrjuk a fog koronai részét és megkeressük a gyökércsatornákat, melyeket feltárunk, kitisztítunk, fertőtlenítünk és kézi majd gépi tűkkel feltágítunk. Több alkalomra is szükség lehet a tökéletes eredmény eléréséhez. A vizitek között ideiglenes töméssel fedjük a fogat. Mikor már teljesen tiszta, fertőzésmentes a terület és megfelelő átmérőre tágítottuk a csatornákat, megtömjük először a gyökércsatornákat majd a fog koronai részét is. A kezelés végén mindig röntgennel ellenőrizzük, hogy hermetikusan kitölti-e a gyökértömő anyag a csatornákat, végigér-e ill. nem ér-e túl a gyökércsúcson.

A nem megfelelően kivitelezett gyökérkezelés és gyökértömés később gondokat okozhat, akár góccá válhat és különféle betegségek kiindulópontjává lehet, ezért nagyon figyelünk arra, hogy mindig korrekt munkát végezzünk. Most már mikroszkópos gyökérkezelésre is lehetőség van rendelőnkben, ami  - a jó látásnak köszönhetően -  még biztonságosabb eredményt nyújt.